Lasten ja nuorten filosofia opetusmenetelmänä

Lasten ja nuorten kanssa filosofointi on keskustelevan ja pohtivan opetuksen menetelmä.
Sen taustalla on lapsikeskeisen kasvatuksen, demokraattisen kouluyhteisön ja ongelmalähtöisen pedagogiikan ajatuksia.

Työskentelyn lähtökohdaksi otetaan jotain yhteistä:
– tekstimateriaali, videokatkelma, sarjakuva, tarina, lehtileike, musiikkikappale, näyttely tmv., joka katsotaan/kuunnellaan/luetaan yhdessä

Sen jälkeen etsitään oppilaissa herääviä kysymyksiä:
– tuodaan materiaalista esiin kysymyksiä, ihmettelyn aiheita vapaasti ideoiden
– listataan yhdessä kysymyksiä taululle/kalvolle
– valitaan näistä kiinnostavin/kiinnostavimmat ongelmat yhdessä (tai äänestämällä) ja ryhdytään työstämään sitä/niitä

Toimitaan ”tutkimusyhteisönä”: yhdessä keskustellaan, ideoidaan, ehdotetaan vastauksia kysymyksiin ja ratkaisuja ongelmiin, pyritään perustelemaan vastaukset ja yhdessä etsitään parhaita perusteluja, tehdään yhteenvetoja ja mietitään, onko ajatteluprosessi edennyt.

Metakeskustelu” on osa työskentelyä: aina välillä pysähdytään keskustelemaan siitä, miten työskentely on edennyt – onko kuunneltu kaikkia, onko noudatettu keskustelun sääntöjä jne.

Opettaja tukee toimintaa, ohjaa ja antaa tukea, pitää huolta, että kaikki saavat osallistua, auttaa vaikeissa paikoissa, ja voi itsekin olla mukana keskusteluyhteisössä.

Opettajan roolina:
– ohjata ajattelua/prosessia, esim.: konkreettisesta abstraktiin/teoreettisempaan, yksittäisestä yleiseen, mahdottomasta todelliseen jne.
– toimia ajattelun kriitikkona, vastakysymysten esittäjänä
– ohjata sosiaalisesti ja teknisesti prosessia, keskustelua, työskentelyä

*

Filosofointi sopii hyvin opetusmenetelmäksi katsomusaineisiin. Toisaalta sitä on sovellettu monissa muissakin oppiaineissa ja se sopii käytännössä minkä tahansa aiheen opetukseen. Muun muassa matematiikan opetukseen on tarjolla lasten kanssa filosofoimisen menetelmällä eteneviä oppimateriaaleja.

Äidinkielen opetukseen menetelmä sopii erityisen hyvin, sillä työtapa perustuu ilmaisutaitojen ja keskustelutaitojen kehittämiseen.

*

Kannattaa tutustua Yleisradion ohjelmasarjoihin, jotka on tehty lasten & nuorten kanssa filosofoimisen tueksi opettajille.

Alakoululaisille (lapsille) suunnattu sarja:
Ajattelen siis olen:
http://oppiminen.yle.fi/filosofia-elamankatsomus/filosofiaa-lapsille-ajattelen-siis-olen

Yläkoululaisille (nuorille) suunnattu sarja:
Ajatusdemo:
http://oppiminen.yle.fi/filosofia/filosofiaa-nuorille-ajatusdemo

– Pienet opettajan oppaat ohjelmasarjoja varten teimme myös, ne sopivat muuhunkin käyttöön kuin vain näiden ohjelmasarjojen kanssa:
http://oppiminen.yle.fi/filosofia-elamankatsomus/filosofiaa-lapsille-ajattelen-siis-olen/filosofiaa-lapsille-opettajan-opas
ja
http://oppiminen.yle.fi/filosofia/filosofiaa-nuorille-ajatusdemo/filosofiaa-nuorille-opettajan-opas

*

Lisätietoa aiheesta seuraavalta verkkosivulta, joka tukee aloitetta lasten ja nuorten filosofoinnin tuomisesta peruskoulun opetussuunnitelmiin:
http://filoaloite.wordpress.com/lasten-ja-nuorten-filosofia/

*

Verkkolinkkejä eri puolilta maailmaa:
http://filosofia.fi/linkkikokoelma#term_30

*

Kirjallisuutta:

– Børresen, Beate, Malmhester, Bo & Tomperi, Tuukka, Ajatellaan yhdessä! Taitavan ajattelun työkirja. niin & näin -kirjat,Tampere 2011.
Hyvin käytännöllinen työkirja, joka opastaa koko opetusryhmän keskusteluharjoituksiin askel askeleelta. Voidaan helposti käyttää opetuksessa yhdessä Ajattelen siis olen- ja Ajatusdemo-ohjelmasarjojen kanssa.

– Karlsson, Liisa & Riihelä Monika, Ajattelu alkaa ihmetyksestä. Ryhmätyöstä yhteistoiminnalliseen oppimiseen. VAPK-kustannus, Helsinki 1991. Korjattu 4. painos 2004, verkossa osoitteessa: http://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/Julkaisut/Ajattelu_alkaa.pdf
Opas yhteistoiminnalliseen opettamiseen ja lasten ajattelua aktivoivaan työtapaan.

– Tomperi, Tuukka & Juuso, Hannu (toim.), Sokrates koulussa. Itsenäisen ja yhteisöllisen ajattelun edistäminen opetuksessa. niin & näin -kirjat, Tampere 2008.
Kokoelma alan kansainvälisten ja kotimaisten asiantuntijoiden tekstejä ajattelu- ja keskustelutaitojen opettamisesta sekä lasten ja nuorten kanssa filosofoimisesta.

– Gregory, Maughn (ym.), Filosofiaa lapsille & nuorille. Suom. Jarkko S. Tuusvuori. niin & näin -kirjat, Tampere 2009.
Johdatus lasten filosofoinnin teoriaan ja käytäntöön sekä opas P4C-menetelmän käyttämiseen.

Muita ajattelutaitojen kehittämiseen, keskustelevaan opetukseen ja filosofointiin liittyviä kirjoja:

– Baillargeon, Normand, Älyllisen itsepuolustuksen peruskurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. niin & näin -kirjat, Tampere 2010.

– Brenifier, Oscar, Keskusteleva opetus. Suom. Tapani Kilpeläinen. niin & näin -kirjat, Tampere 2009.

– Daniel, Marie-France ym., Matildan ja Taavetin matemaattiset seikkailut. Suom. Tapani Kilpeläinen. niin & näin -kirjat, Tampere 2009.

– Daniel, Marie-France ym., Matildan ja Taavetin seikkailut tieteen maailmassa. Suom. Jarkko S. Tuusvuori. niin & näin -kirjat, Tampere 2009.

– Daniel, Marie-France ym., Filosofoidaan matematiikasta ja luonnontieteistä. Opettajan aineisto. Suom. Tapani Kilpeläinen & Jarkko S. Tuusvuori. niin & näin -kirjat, Tampere 2009.

– Droit, Roger-Pol, Filosofoidaan lasten kanssa. Suom. Tapani Kilpeläinen. niin & näin -kirjat, Tampere 2010.

– Freese, Hans-Ludwig, Lapset ovat filosofeja. Suom. Eira Wiegand. Mannerheimin lastensuojeluliitto, Helsinki 1992.

– Janicaud, Dominique, 30 päivää filosofiaa. Suom. Tomi Snellman. WSOY, Helsinki 2008.

– Juuso, Hannu, Child, Philosophy and Education. Discussing the intellectual sources of Philosophy for Children. Acta Universitatis Ouluensis, Scientia Rerum Socialium E 91, Oulu 2007. Verkkoversio (pdf LINKKI): http://herkules.oulu.fi/isbn9789514285509/isbn9789514285509.pdf

– Kakkuri-Knuuttila, Marja-Leena (toim.), Argumentti ja kritiikki – lukemisen, keskustelun ja vakuuttamisen taidot. Gaudeamus, Helsinki 1998 (7. painos 2007).

– Kotkavirta, Jussi (toim.), Filosofia koulunpenkillä. Kirjoituksia oppiaineen didaktiikasta. Painatuskeskus, Helsinki 1995.

– Kurki, Leena & Tomperi, Tuukka, Väittely opetusmenetelmänä. Kriittisen ajattelun, argumentaation ja retoriikan taidot käytännössä. niin & näin -kirjat, Tampere 2011.

– Laine, Timo & Kuhmonen, Petri, Ajattelukirja filosofiaan. Jyväskylän kirjasto, Jyväskylä 1998.

– Matthews, Gareth P., Filosofisia keskusteluja lasten kanssa. Suom. Antti S. Mattila. WSOY, Helsinki 2007.

– Mehtäläinen, Jouko, Tiedollinen kasvatus ja ajattelun kehittäminen. Formaalinen tavoitteisto ja sen käyttö opetuksessa. Opetushallitus & Painatuskeskus, Helsinki 1992.

– Sharp, Ann, Nukkesairaala. Suom. Hannu Juuso & Antti Immonen. niin & näin -kirjat, Tampere 2010.

– Sharp, Ann & Splitter, Laurance, Kuka minä olen? Opettajan aineisto Nukkesairaalaan. Suom Hannu Juuso & Antti Immonen. niin & näin -kirjat, Tampere 2010.

*

Osa luetelluista kirjoista esitellään täällä, Ajattelutaidot-kirjasarjassa: http://netn.fi/taxonomy/term/3

**

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: